Väkivaltaistavat tulkinnat
Viime vuosina olen seurannut eriarvoisuutta,
väkivaltaa, maahanmuuttoa ja ilmastonmuutosta koskevia keskusteluja erilaisilla
foorumeilla sekä yhä useammin törmännyt kannanottoihin, joita kutsun
väkivaltaistaviksi tulkinnoiksi. Tarkoitan tällä eriarvoisiin ja
yhteiskunnallisesti haavoittuvassa asemassa olevia ihmisryhmiä koskevia
tulkintoja sekä niitä vahingoittavia, kaltoinkohtelua tai jopa suoranaista
väkivaltaa oikeuttavia seurauksia, joita väkivaltaistavilla tulkinnoilla voi olla.
Monesti tämänkaltaisiin tulkintoihin viitataan
arkikielisemmällä termillä ”vihapuhe”. ”Väkivaltaistavat tulkinnat” on
kieltämättä kryptinen ilmaisu, joka vaatii erityistä selittämistä tullakseen
ymmärretyksi, eikä siitä siten ole tieteestä arkikieleen juurtuvaksi termiksi. Tästäkin
huolimatta puhun mieluummin väkivaltaistavista tulkinnoista, sillä vihapuheeseen
keskittyminen näyttää monesti johtavan nykykeskusteluja harhapoluille tai
suoranaisiin umpikujiin.
Vihapuheen umpikujat
Vaikka vihapuheella onkin perinteisesti tarkoitettu vähemmistöryhmiin kohdistuvaa kielteistä ja leimaavaa puhetta, termi vaikuttaa etääntyneen alkuperäisestä merkityksestään. Nykykeskusteluissa vihapuheeksi on alettu nimittää lähes mihin tahansa asiaan tai ihmisryhmään kohdistuvaa kritiikkiä ja kyseenalaistamista. Varsinaisesta asiasta keskustelu jää toissijaiseksi siinä loputtomassa kehässä, jossa vihapuheeksi mielletään myös vihapuhetta vastustavat kannanotot.
Pidän vihapuhetta ongelmallisena terminä myös siksi,
että se suuntaa pääasiallisen huomion yksilöiden tunteisiin. Vihan oikeaa
käyttöä koskevia käsityksiä ja retoriikkaa tutkineena tiedän, että vihaa
voidaan sekä kiistää että oikeuttaa lukuisin eri tavoin. Siinä missä omaa vihaa saatetaan
selittää pois tai siitä tehdään ymmärrettävää, oikeutettua ja jopa järkevää,
toisten reaktiot voidaan nähdä irrationaalisina ja kohtuuttomina
tunteenpurkauksina.
Tunteiden korostuminen vihapuhetermissä johtaakin
siihen, että myös vihapuhetta vastustavia kannanottoja arvioidaan tunteiden
näkökulmasta. Näitä kannanottoja pilkataan esimerkiksi herkkähipiäiseksi
loukkaantumiseksi tai itkupotkuraivareiksi. Vihapuhetta kyseenalaistavaa
tutkimusta puolestaan mitätöidään syyttämällä sitä tunteenomaiseksi ja
epätieteelliseksi politikoinniksi.
Näin vihapuheesta puhuminen näyttää monesti vievän
huomion varsinaisesta keskusteluaiheesta keskustelijoiden tunteisiin,
motiiveihin ja tarkoitusperiin. Tällöin keskustelussa päädytään jankkaamaan
siitä, onko vihapuheesta syytetty ollut ”oikeasti” vihainen tai oliko hänen
tarkoituksenaan ollut toisten loukkaaminen tai leimaaminen.
Tunteista tulkintojen seurauksiin
Näiden harhapolkujen ja umpikujien vuoksi toivon, että nykykeskustelun painopistettä saataisiin siirrettyä yksittäisten puhujien tunteista, motiiveista ja tarkoitusperistä tietynlaisten kulttuuristen tulkintojen taustalla olevaan ymmärrykseen sekä etenkin näiden tulkintojen seurauksiin.
Vaikka tutkimuksessa korostetaankin myös vihapuheen
seurauksia, tulkintojen väkivaltaistavuudesta puhumalla pyrin tuomaan tulkintojen
seuraukset esille jo itse termin tasolla. Taustalla on sama perusidea kuin
niissä tutkimuksissa, joissa jäsennetään esimerkiksi sukupuolistavia,
rodullistavia ja luokkaistavia puhetapoja tiettyjen ihmisryhmien eriarvoisuutta
tuottavan ja uusintavan vallan näkökulmasta. Eri ihmisryhmiä koskevat puhetavat
eroavat toisistaan niin taustoiltaan kuin seurauksiltaankin, mutta
väkivaltaistavien tulkintojen termillä pyrin laajentamaan tarkastelua näissä
seurauksissa näkyviin samanlaisuuksiin.
Havaintojeni mukaan näille seurauksille on yhteistä eriarvoisiin
ihmisryhmiin kohdistuva ulossulkeminen, joka ehdollistaa ja rajaa näiden ryhmien
kuulumista yhteisöihin, instituutioihin, yhteiskuntaan, kansakuntaan tai
äärimmillään koko ihmiskuntaan monilla, niin symbolisilla kuin
konkreettisillakin tavoilla.
Ulossulkemisen eri tasot
Hienovaraisinta, monesti huomaamattomaksi jäävää ulossulkemista tuottavat ne tulkinnat, jotka rajaavat tiettyjen ihmisryhmien osallistumista ja näkyvyyttä sosiaalisen elämän eri osa-alueilla. Sosiaalinen ulossulkeminen tarkoittaakin sitä, ettei näiden ryhmien edustajilla katsota olevan samanlaista esilläolon ja osallistumisen oikeutta joko laajemmin yhteiskunnassa tai rajatummin tietyissä yhteisöissä ja instituutioissa kuin muilla ihmisillä.
Esimerkiksi vastikään kahvimainoksessa esiintynyt naispari herätti protestiaallon sosiaalisessa mediassa.
Niin tässä kuin muissakin vastaavissa tapauksissa kritisoitiin sitä, että homoseksuaalisuutta
”tungetaan” kaikkialle: mainoksiin, viihdeohjelmiin, lehtijuttuihin,
politiikkaan, tutkimukseen, kouluopetukseen ja niin edelleen. Tällaisten tulkintojen
vahingoittavuus syntyy siitä vaientavasta ja näkymättömäksi tekevästä
ulossulkemisesta, joka äärimmilleen vietynä merkitsee eräänlaista sosiaalista kuolemaa.
Tätä jyrkempää ja selkeämmin havaittavissa olevaa
ulossulkemista tuottaa epäinhimillistäminen, jonka kautta ihmisryhmien edustajilta
kielletään ihmisarvo sekä siihen pohjautuva oikeus ihmisarvoiseen kohteluun. Ensimmäisessä blogikirjoituksessani tarkastelin keskusteluja, jotka leimaavat vähäosaisia
pelkäksi ihmisroskaksi. Eräiden kannanottojen mukaan ”kunnon kansalaiset” ovat
kyllästyneet elättämään työttömiä, juoppoja ja muita yhteiskunnan ”loisia”,
jotka eivät ansaitse minkäänlaista tukea tai apua yhteiskunnalta. Näin ihmisarvon
kieltävät tulkinnat sekä vahingoittavat symbolisella tasolla, että oikeuttavat konkreettista
tarpeiden ohittamista ja suoranaista heitteillejättöä.
Kaikkein hätkähdyttävimmissä tulkinnoissa kiistetään
kokonaisten ihmispopulaatioiden olemassaolon oikeus sen vuoksi, ettei näiden katsota
ansaitsevan minkäänlaista apua säilyäkseen hengissä. Eräiden tulkintojen mukaan
kehitysmaat ovat itse sotkeneet omat asiansa. Kehitysavun sekä köyhistä tai
sodan keskellä olevista maista länsimaihin suuntautuvan maahanmuuton sallimisen
katsotaan vain ylläpitävän väestöräjähdystä, pakolaisongelmaa ja
ilmastonmuutosta, vaikka ekosysteemin pitäisi antaa etsiä oma tasapainonsa
luonnollista tietä.
Kyseenalaistavat tulkinnat
Nämä koko maailman mittakaavassa esitetyt ”lopulliset ratkaisut” ajankohtaisiin ongelmiin tuovat hätkähdyttävästi mieleen toisen maailmansodan aikaisen holokaustin. Hätkähdyttävää on myös se, kuinka tulkinnat kyseenalaistavat kaikki kansainvälisille ihmisoikeussopimuksille keskeiset arvot. Moni näistä sopimuksista on laadittu vastareaktiona toisen maailmansodan tapahtumille, ja niillä on pyritty suojelemaan tasapuolisesti kaikille synnynnäiseksi miellettyä ihmisarvoa ja luovuttamattomiksi katsottuja ihmisoikeuksia.
Väkivaltaistavat tulkinnat olettavat kuitenkin ihmisarvon ja -oikeuksien olevan ehdollisia: ne ansaitaan tai menetetään tiettyihin
ihmisryhmiin liitettyjen ominaisuuksien tai toiminnan perusteella. Tämän
lisäksi tulkinnoissa kiistetään se mahdollisuus, että maailmassa olisi jo
lähtökohtaisesti ihmisarvoltaan eriarvoiseen asemaan asetettuja ihmisryhmiä.
Sen sijaan tulkinnoissa saatetaan katsoa ”todellisen” eriarvoisuuden syntyvän kunnon
kansalaisille lankeavasta velvollisuudesta elättää yhteiskunnan loisia tai poliittisen
korrektiuden luomasta paineesta alistua erilaisten vähemmistöryhmien vaatimuksiin.
Kaikki tämä on kyseenalaistettavissa nimenomaan siksi,
että kyse on tulkinnoista. Ihmisarvo ja -oikeudet eivät ole itsestään olemassa
olevia itsestäänselvyyksiä eikä niiden kunnioittaminen ole ihmiselle
synnynnäistä toimintaa. Ne tulevat olemassa oleviksi vain, jos ne tulkitaan tärkeiksi
arvoiksi yhteisissä keskusteluissa ja poliittisessa toiminnassa. Ne eivät ole itsestään
tuhkasta kohoavia feenikslintuja, vaan yhteiskunnallisissa keskusteluissa on jatkuvasti
esitettävä niitä tukevia perusteluja vastapainona kaikille niitä kyseenalaistaville tulkinnoille.
Keskusteluihin osallistuminen
Tämän vuoksi olisi tärkeää jaksaa ja uskaltaa osallistua
nykykeskusteluihin eri foorumeilla, vaikka se voikin tuntua turhauttavalta ja
pelottavalta nykyisessä keskusteluilmapiirissä. Yksi yritys tämän ilmapiirin
muuttamiseksi on Helsingin Sanomien Suomi puhuu –hanke, jonka tavoitteena on saada arvokysymyksistä erimielisiä
puhumaan entistä avoimemmin ja rakentavammin.
Ilmapiiriä voisi muuttaa myös se, että emme
tarkastelisi ajankohtaisia keskusteluja niin vahvasta vihapuheen näkökulmasta. Kenties
vihapuheen sijaan erilaisista tulkinnoista puhumisen myötä voisi avautua uudenlaisia
mahdollisuuksia keskustella tulkintojen perusteluista sekä niiden seurauksista
tavalla, joka ei johtaisi keskustelua täydelliseen umpikujaan.
#eriarvoisuus #väkivaltaistavat tulkinnat #väkivaltaistaminen
#ulossulkeminen #ihmisarvo #ihmisoikeudet #vihapuhe
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tarkistamme kaikki kommentit ennen niiden julkaisemista. Emme julkaise kommentteja nimimerkillä kuin poikkeustapauksissa.